Waarom ontvang ik geen bevestigingsmail?
Soms komen de e-mails in de map met ongewenste berichten. Deze map heet ook wel ‘spam’ of ‘ongewenste e-mail’. Controleer of de bevestigingsmail daar misschien terecht gekomen is.
Waarom kan ik met een aangevraagd 'nieuw wachtwoord' niet inloggen?
Het kan zijn dat de browser cache, cookies of opgeslagen wachtwoord(en) nog verwijzen naar oude gegevens. Hiermee kun je dit oplossen:
– maak je ‘cache’ leeg, of
– verwijder ‘cookies’, of
– verwijder het opgeslagen wachtwoord van deze website.
Wat is browser cache?
De Cache is een opslagplaats waarin veelgebruikte data tijdelijk worden opgeslagen om sneller toegang ertoe mogelijk te maken. Op je computer worden hier de tijdelijke internet bestanden mee bedoeld. Soms is het nodig om de cache van je browser te legen.
Hoe maak ik de cache van mijn browser leeg?
Windows
– Druk de volgende toetsen tegelijk in: [Ctrl], [Shift] en [Del]. Er opent zich een pop-up met de titel ‘Recente geschiedenis wissen’.
– In het vervolgkeuzemenu kun je het tijdsinterval definiëren waarmee je de cache wilt legen. Je hebt de volgende opties: laatste uur, laatste twee uur, laatste vier uur, vandaag of alles.
– Als je alle gegevens wilt verwijderen, selecteer je ‘Alles’ in het vervolgkeuzemenu.
– Klik daarna op de pijl naast “Details” en schakel de verschillende mogelijkheden in om te kiezen welke gegevens moeten worden verwijderd. Als je alleen de cache wilt legen, markeer je alleen het selectievakje naast ‘Cache’.
– Met een klik op de knop “Leegmaken” verwijder je de cache.
– Herlaad de site.
MacOS – Chrome
– Druk op de toetsen [shift] + [cmd] + [del].
– Er opent zich een nieuw browsertabblad met een pop-upvenster. In het vervolgkeuzemenu bovenaan kun je selecteren met welk tijdsinterval je de cache wilt legen. Je kunt kiezen uit de volgende opties: afgelopen uur, afgelopen dag, afgelopen week, laatste 4 weken, het begin van de tijd. Als je alle cachegegevens wilt verwijderen, selecteer je “het begin van de tijd”.
– Schakel het selectievakje “Afbeeldingen en bestanden in cache” in.
– Klik op de knop “Browsegegevens wissen”.
– Herlaad de webpagina.
MacOS – Safari
De snelste manier om je cache te wissen, is door deze toetscombinatie (sneltoets) te gebruiken: [CMD] + [ALT] + [E].
Zie verder uitleg bij MacOS – Chrome.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine stukjes informatie die een server naar de browser stuurt met de bedoeling dat deze informatie bij een volgend bezoek weer naar de server teruggestuurd wordt. Hiermee houdt de computer op een eenvoudige manier informatie over de gebruiker bij die later weer gebruikt worden, bijvoorbeeld bij het invullen van gebruiksnamen e.d.
Hoe verwijder ik cookies?
Cookies verwijderen in Chrome
– Klik op de 3 puntjes rechtsboven > ‘Geschiedenis’ > ‘Geschiedenis’.
– Klik in de linkerbalk op ‘Browsegegevens wissen’.
– In het menu ‘Browsegegevens wissen’ heb je bovenin de optie om browsegegevens te wissen vanaf het eerste gebruik tot en met alleen het laatste uur. Daaronder kies je welke items je wilt wissen.
– Vink in elk geval ‘Cookies en andere site- en plug-ingegevens’ aan.
– Druk op de knop ‘Gegevens wissen’.
Cookies verwijderen in Firefox
– Klik op de 3 streepjes rechtsboven > ‘Instellingen’ > ‘Privacy & Beveiliging’.
– Klik bij ‘Cookies en websitegegevens’ op ‘Gegevens wissen’.
– Klik op ‘Wissen’.
Cookies verwijderen in Edge
– Klik op de 3 puntjes rechtsboven > ‘Instellingen’ > ‘Privacy, zoeken en services’.
– Klik onder ‘Browsegegevens wissen’ op de optie ‘Kies wat u wilt wissen’.
– Selecteer de cookies (voorgeselecteerd).
– Druk op de ‘Nu wissen’-knop.
Cookies verwijderen in Safari (MacOS)
– Ga in de menubalk bovenin naar ‘Safari’ > ‘Voorkeuren’.
– Kies ‘Privacy’ > ‘Beheer websitegegevens’ > ‘Verwijder alles’.
Hoe kan ik een incognito venster openen?
Je kunt de browser zo instellen dat hij helemaal geen geschiedenis opslaat. Dit heet ook wel de privémodus of incognito modus. In een incognito venster kun je testen of oude/opgeslagen wachtwoorden verhinderen dat je kunt inloggen in een gewoon browservenster.
Zo schakel je jouw browser om naar deze stand:
– In Chrome: Instellingen (rechtsboven) > Nieuw incognitovenster (Control + Shift + p).
– In Firefox: Instellingen (rechtsboven) > Nieuw Privévenster (Control + Shift + p).
– In Edge via: Instellingen (rechtsboven) > Nieuw InPrivate-venster (Control + Shift + n).
– In Safari via: ‘Archief’ (linksboven) > Nieuw privévenster (Pijltje omhoog + CMD (⌘) + n).
Ik heb eerder ingelogd, maar een tweede keer lukt niet. Hoe los ik dit op?
– Controleer of je het email adres gebruikt waarmee je bent geregistreerd.
– Maak je ‘cache’ leeg.
– Verwijder ‘cookies’.
– Verwijder ‘oude’ wachtwoorden.
– Meld je ‘incognito’ aan en volg opnieuw de procedure.
Lukt het nu wel?
Na cookies verwijderen en cache legen lukt inloggen nog steeds niet. Wat kan ik nog meer doen?
Verwijder ‘oude’ opgeslagen wachtwoorden.
Hoe verwijder ik een opgeslagen wachtwoord?
In Chrome
– Klik rechtsboven op de knop met de drie puntjes.
– Klik op Instellingen.
– Klink links op Privacy beveiliging.
– Klik op Browsegegevens wissen onder het kopje ‘Privacy en beveiliging’.
– Klik op het tabblad Geavanceerd.
– In het nieuwe venster staat een rijtje met zaken die verwijderd kunnen worden. Zet een vinkje voor Wachtwoorden en andere inloggegevens en klik de andere vinkjes uit.
– Klik op Gegevens wissen om alle gegevens te verwijderen.
In MS Edge
– Klik rechtsboven op het pictogram met de drie puntjes.
– Klik op Instellingen.
– Kies eventueel een profiel (optioneel).
– Klik op Wachtwoorden.
– Onder het kopje ‘Opgeslagen wachtwoorden’ staan alle websites waarbij je na het inloggen toestemming hebt gegeven om het wachtwoord te onthouden.
– Klik op de 3 puntjes achter een naam van de website en kies > Verwijderen.
In Firefox
– Klik rechtsboven op de drie horizontale streepjes.
– Ga naar Opties.
– Klik links op het tabblad Privacy en beveiliging.
– Scrol omlaag en klik onder ‘Aanmeldingen en wachtwoorden’ op Opgeslagen Aanmeldingen (saved-logins).
– Op de nieuw pagina “Logins & Passwords” is aan de linkerkant een rij met websites te vinden.
– Kies een website en klik op Verwijderen (Remove) of bekijk het opgeslagen wachtwoord door op het “oog” naast de puntjes van het wachtwoord te klikken.
In Safari
– Klik in het menu op Safari, ga naar Voorkeuren.
– Klik in bovenin het venster op Wachtwoorden.
– Er verschijnt een lijst met sites waarvoor Safari ooit een wachtwoord heeft opgeslagen.
– Klik een (of meerdere) sites aan en klik onderin op Verwijder (Remove).
Ik heb het boek 2e hands gekocht, maar de licentiecode werkt niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Heb je het 2e hands gekocht, bijvoorbeeld via Studystore of Bol.com, dan staat de licentie waarschijnlijk nog op naam van de vorige gebruiker. De computer herkent dan de combinatie van jouw email adres en de licentiecode niet. De vorige gebruiker kan het email adres waar de licentie aan gekoppeld is wijzigen in dat van jou. Vervolgens kun je dan inloggen met de licentiecode uit het boek. Daarvoor moet je wel contact met de vorige gebruiker opnemen.
Ik heb geen licentiecode, want de colofonpagina ontbreekt in het boek. Hoe kom ik aan een licentiecode?
Door een fout in een eerdere oplage ontbreekt in die oplage mogelijk de colofonpagina met de licentiecode. Mail a.j.b. je aanschafnota met een toelichting op je vraag aan info@cantal.nl en je ontvangt zo snel mogelijk een vervangende licentiecode en de ontbrekende colofonpagina.